Caligari
(opus necromanticus)
Hravá pocta gotickému románu, Teatron Erotikon a markízovi de Sade s minioperou na záver.
No divadelná estetika, precízne, dynamické interakcie obrazov, „citačné“ herectvo a mizanscény ako vystrihnuté z majstrovských diel filmového expresionizmu, vynikajúca hudba, presne znakové kostýmy – proste čistota tvaru napriek jeho obsahovej eklektickosti, spolu s vysokou hustotou jednotlivých nápadov (za všetky bezpohlavný anjel ako jeden z najchytrejších a najperverznejších obrazov, čo som kedy v divadle videla) povyšujú túto zbierku sedliackych klišé na spontánne sugestívne tajomno, ktoré sa onedlho odtlačí do zmätkov duše.
Martina Krénová, Kultúrny život, 24/93
Kto je Caligari? Hypertrofovaný rozum – poznajúci a manipulujúci. Vyrástol z podhubia osvietensky nevinne sa tváriacej vedy – divadla rozumu, v ktorom Galvani vraví: „…príde čas, keď na oltár vedy vystúpi nielen žaba, králik či pes, ale aj človek.“ Vystúpi, aby sa stal obeťou. Hypertrofia rozumu ide ruka v ruke s morálnym rozkladom, keď ľudský život stráca cenu…
Štefan Bendžala, Kultúrny život, 24/93
Foto © Ctibor Bachratý